GamingNews

Gry jako kategoria w prestiżowych nagrodach Hugo

-

3 min czytania

Niestety będzie tak tylko w roku 2021. Dlaczego?

Nagrody Hugo to jeden z najbardziej prestiżowych literackich eventów na świecie. Wręczone pierwszy raz w 1953 roku na Worldconie (World Science Fiction Convention, wydarzenie odbywające się od 1039 roku), a corocznie od 1955, celebrują autorów, powieści, opowiadania czy wydawców z gatunku science fiction i fantasy. Nazwa pochodzi od imienia założyciela magazynu ”Amazing Stories” i fundatora nagrody, Hugo Gemsbacka.

Na oficjalnym koncie DisCon III, czyli przyszłorocznej edycji World Science Fiction Convention, pojawił się tweet informujący o jednorazowym wprowadzeniu gier komputerowych jako kategorii specjalnej na rok 2021. Ustalenie takiej kategorii leży w prawach organizatora konwentu, odbywa się ona według konkretnych zasad takiej klasyfikacji.

Można by rzec, że w końcu gry zaczynają być bardziej doceniane przez mainstreamowe media, psychologów czy światek artystyczny. Pytanie jednak dlaczego tylko jednorazowo? Organizatorzy Discona III tłumaczą taki wybór pozytywnym wpływem, jaki miały gry w trakcie pandemii. W roku 2020 spędziliśmy znacznie więcej czasu grając i dużo nowych osób zainteresowało się tym medium, zarówno w strefie dla jednego gracza, jak i online.

Pierwsze zabrały nas w niesamowite podróże do innych światów, na modłę najlepszych książek czy filmów, już pomijam tu fakt, że zaczyna zacierać się granica pomiędzy animacjami kinowymi a grami, jeśli chodzi o grafikę. Drugie pozwoliły na zabawę i kontakt z innymi ludźmi, angażując przy tym szare komórki. Cały świat nagle się obudził, po tych wieloletnich oskarżeniach o powodowanie przemocy, i co chwilę można było, na przestrzeni roku, przeczytać artykuł o najnowszych badaniach czy opiniach psychologów.

Czy słyszeliście, żeby FEMA głośno protestowała w sprawie The Last of Us Part 2 i możliwości zabijania tam psów w bardzo brutalny sposób? Bo ja nie. Poza zdegustowaną częścią graczy nie było o tym tak głośno, jakby miało to miejsce rok temu.

 

Według Komitetu World Science Fiction Convention:

Praca kwalifikująca się do nagrody specjalnej Hugo 2021 to dowolna gra lub istotna modyfikacja gry, która została po raz pierwszy publicznie udostępniona na głównej platformie gier w poprzednim roku kalendarzowym w dziedzinie science fiction, fantasy lub tematów pokrewnych.

Oznacza to, że nawet amatorskie produkcje z Itch.io mają szansę na wygraną czy nawet rozbudowana, fanowska modyfikacja, jak zakończenie sagi wiedźmińskiej, o której piszemy tutaj. Bardzo fajny pomysł, WorldCon, propsujemy!

Jak możemy jeszcze przeczytać na oficjalnym koncie WC na Twitterze:

Komitet ds. Badań Hugo rozważa również najlepszą grę lub doświadczenie interaktywne jako potencjalną stałą kategorię

Zobaczymy jak sprawa się potoczy. Cieszy nas w redakcji fakt, że medium gier w końcu zaczyna być postrzegane jako coś więcej niż zwykłe strzelaniny czy kolorowe produkcje dla dzieci. Gry dorosły już dawno, a formą sztuki były od zawsze. Tak, nawet pong.

Rozdanie nagród Hugo 2021 odbędzie się podczas DisConu III w Waszyngtonie, od 25 do 29 sierpnia tegoż roku.

Szymon Czaja
Gracz od czasów Amigi 500 i Desert Strike. Pasjonat Gwiezdnych Wojen i wszystkiego co science fiction - od kampowego pulpu w stylu ''Morderczych pomidorów z Marsa'' do hard science fiction. Nie pogardzi też dobrym i mrocznym fantasy. Warhammer 40000 to, według niego, najlepszy world building w historii gier. Nie lubi używać liczb ani gwiazdek do oceniania rzeczy. Wyznawca mantry ''for gamers by gamers'', nie napisze recenzji, póki nie skończy gry i powie wprost, jak mu się coś nie podoba. Dalej czeka na ekranizację Thorgala i Szninkla i porządną wersję legend arturiańskich, żeby chociaż na chwilę mógł zapomnieć o Excaliburze, którego widział setki razy.

    Mogą Ci się spodobać

    Więcej w kategorii Gaming