V.TV

Gramy w gry- jak zmieniał się świat konsumowania naszej ukochanej rozrywki część II

-

6 min czytania

W drugiej części artykułu przeczytacie o początkach polskiej dystrybucji gier wideo, jak i działaniach początkujących stworzenie sceny gamedevu we wczesnych latach 80 – tych XX wieku.

W Polsce nie było zupełnie niczego. Kiedy na zachodzie, jak i za oceanem przeżywano boom gospodarczy na różne rodzaje technologii i towarów, my marzyliśmy tylko o takich rarytasach.

Początek dystrybucji fizycznych gier wideo w Polsce

Wspomniana w pierwszej części firma IPS Computer Group była odpowiedzialna za fizyczną dystrybucję gier wideo na konsolę Atari. Firma zdawała sobie sprawę, że moda na japońską konsolę powoli przemija – ze względu na postępujący rozwój PC-tów.

Dodatkowo, w tym czasie spółka konkurowała z doświadczoną, istniejącą od 1988 roku firmą Mirage Media. Konkurent ten zajmował się produkcją oraz sprzedażą gier na konsole Atari XL/XE, Commodore 64 oraz Amigę, a w później na komputery osobiste. Mirage Media, jako pierwsza firma w Polsce wprowadziła na rynek w pełni zlokalizowaną grę. To wydarzenie miało miejsce w 1995 roku.

Batalia pomiędzy IPS i Mirage Media ostatecznie zakończyła się w kwietniu 2000- go roku, w wyniku której połączono dwie spółki i stworzono nowy zarząd. Fuzja przemianowała się na spółkę o nazwie IM Group.  Stała się wyłącznym dystrybutorem gier Mirage Media, a do tworzenia ówczesnych gier powołano nową spółkę, córkę o nazwie — Mirage Interactive Sp. z. o.o.

Mirage Media i IPS Goup wytyczyli ścieżkę, która zapoczątkowała nie tylko lawinowe działania względem tworzenia polskieJ dystrybucji gier wideo, ale także realizację tzw. ,,American Dream”. W tamtych czasach każdy młody mieszkaniec większych polskich miast pragnął postępu technologicznego i gospodarczego, który przeżywał w tamtym czasie zachód.

IM Group i Cenega

W wyniku połączenia spółki Im Group wraz z dwoma czeskimi firmami Bohemia Interactive s.r.o. oraz DBG OSTEUROPA Holding GmbH powstaje nowa spółka dystrybucyjna — Cenega Holding N.V, która zajmowała się dystrybucją gier wideo głównie na komputery osobiste. W tym samym roku wprowadzono plany rozłączenia spółki na poszczególne oddziały, wskutek czego powstały dwa: Im Group stał się polskim oddziałem Cenega Poland, natomiast Bohemia Interactive s.r.o. stała się czeskim oddziałem spółki Cenega Chech. Równocześnie zapoczątkowało to działalność na rynek słowacki, czyli: Węgry, Słowacja.

Cenega istnieje do dziś, jednak po obszernej restrukturyzacji spółki. Działkę sprzedażową przejęła firma muve.pl, która po dłuższej przynależności do spółki matki- odłączyła się jako pełnoprawna firma sprzedająca gry planszowe itp. Natomiast kwestia wydawnicza spółki matczynej pozostała nienaruszona.

Firma stworzyła także odrębną spółkę, która zajęła się tworzeniem licencjonowanych gadżetów w postaci koszulek, kubków itp.

Trudne początki CD PROJEKT S.A.

Wymienione powyżej spółki nie były jedynymi, które zajmowały się fizyczną dystrybucją gier wideo w naszym kraju. W roku 1994 powstała spółka, którą dzisiaj zna chyba każdy gracz pod nazwą CD PROJEKT S.A. Początki firmy, były bardzo trudne, gdyż był to okres bardzo burzliwy dla Polskiej gospodarki. Kraj przechodził transformację gospodarczą z gospodarki socjalistycznej na gospodarkę kapitalistyczną. Rynek został uwolniony, a handel przeniósł się na targi, bazary i ulice.

Wówczas dwaj dwudziestokilkuletni młodzieńcy — Marcin Iwiński i Michał Kiciński postanowili sprowadzać oryginalne gry wideo z zagranicy i sprzedawać je na lokalnym bazarze przy ul. Grzybowskiej w Warszawie. W zamierzonym biznesie rozdzielili obowiązki między siebie. Michał zajmował się sprzedażą, a Marcin dbał o dobre kontakty z zagranicznymi kontrahentami i był odpowiedzialny za import ze Stanów Zjednoczonych. Dotyczyło to  dystrybucji gier studia Amercian Laser Games. Następnie zajmowano się wydawaniem  gier  od studiów, tj.: Interplay i Blizzard.

W 1996 roku CD PROJEKT po raz pierwszy do pudełkowych wydań gier zaczął dołączać w pełni spolszczone instrukcje obsługi, co stało się ogromnym krokiem do etapu całkowitego spolszczenia dystrybuowanych produkcji.

No i stało się,  w 1999 roku firmie udało się stworzyć pierwszą pełnoprawną, polską lokalizację gry Baldur’s Gate. Na pewno każdy grający w ten zacny tytuł twórczości studia BioWare — Pamięta cytat: ,,Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę”. Słowa te zostały wypowiedziane przez wspaniałego aktora — Piotra Fronczewskiego. Oczywiście w grze znajduje się jeszcze wiele więcej osobowości, np.: Piotr Zborowski, Wiktor Zborowski, Hanna — Kinder Kiss itd.

Pełnoprawna lokalizacja sprzedała się w nakładzie 100 tysięcy  egzemplarzy, na terenie naszego kraju. CDP udowodniło, że  nasi rodacy mają dość piracenia gier wideo i chcą wreszcie kupować legalne i dobrej jakości gry.

Wskutek sprzedaży tak dużego nakładu gry Bioware — CDPROJEKT otrzymał duże pole rozszerzenia swojego katalogu dystrybucyjnego. O kultowe, światowe hity, np.: Diablo II, PlanescapeTorment i nie tylko. W późniejszym czasie dowiadujemy się o powstaniu odrębnej spółki CD PROJEKT RED, która zajmie się tworzeniem gier wideo.

Według mnie historia CD PROJEKT jest najciekawszym etapem rozwoju sceny gamedevu i dystrybucji w Polsce. Cały czas zastanawiam się, co by było, gdyby w tamtych czasach dwóch młodych ludzi, nie postanowiło jednak sprzedawać sprowadzonych gier za wschodu do naszego kraju. Tak wiele pytań, tak mało odpowiedzi.

Dalsza część niniejszego artykułu ukaże się 21 czerwca. W nadchodzącym wydaniu dowiecie się szczegółowych informacji o historii powstania dystrybucji cyfrowej na świecie.

Czytaj też: Gramy w gry- jak zmieniał się świat konsumowania naszej ukochanej rozrywki

Mogą Ci się spodobać

Więcej w kategorii V.TV