GamingIndie GamingMobile GamingNews

Chiński Tencent na grach zarabia więcej niż Nintendo, EA i Activision razem wzięte

-

3 min czytania

Tak jak pisaliśmy we wcześniejszych artykułach, w maju rozpoczął się proces Apple kontra Epic Games. Do tej pory wzywano świadków, składano zeznania i proszono o dostarczanie swoich dokumentów wewnętrznych oraz tych od partnerów obu firm. Niektóre dokumenty dostarczone przez Microsoft okazały się bardziej interesujące niż pierwsza faza procesu. Przy okazji mogliśmy się dowiedzieć, jak wielki stał się Tencent.

Chiński gigant gier, który posiada częściową lub pełną własność wielu wydawców, w tym Grinding Gear Games, Funcom, Riot Games, Supercell, Leyou (spółka macierzysta Digital Extremes, która stworzyła Warframe), 10 Chambers Collective, od niedawna Klei Entertainment i wielu innych. Tencent już był dużą firmą dzięki wydaniu swoich gier mobilnych, które wciąż odnoszą sukcesy, a są to Call of Duty: Mobile, PUBG Mobile (o tym ostatnim pisaliśmy kilka miesięcy temu).

Dodatkowo platforma WeGame w Chinach przynosi bardzo duże przychody, a posiada więcej użytkowników miesięcznie niż Steam na całym świecie. W tym miesiącu uruchomiony został WeGame X, czyli międzynarodowa edycja platformy skierowana do zachodnich graczy.

Według dokumentów Microsoftu zasięgi Tencentu są wystarczające, aby uznać firmę za gracza międzynarodowego. W jednym z wewnętrznych dokumentów ujawnionych w procesie Microsoft zauważa, że Tencent wygenerował więcej przychodów ze swojego działu gier niż Nintendo, EA i Activision/Blizzard razem wzięte.

Fot. Strona z prezentacji Microsoft

Fot. Strona z prezentacji Microsoft

Microsoft używa swojej tak zwanej “skorygowanej” metodologi do ekstrapolacji, ile pieniędzy Tencent zarabia na grach, eliminując inne źródła dochodów, chociażby ze sprzedaży dedykowanego sprzętu takiego jak konsola, wypuszczona tylko na Chiński rynek.

„Tencent to największa firma w branży, generująca około 19,4 miliardów dolarów przychodów i 6,3 miliardów dolarów zysku” –  jest już siódmą najbardziej wartościową firmą na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej; jest dziś wyceniany na prawie 770 miliardów dolarów.

Fot. Strona z prezentacji Microsoft

Fot. Strona z prezentacji Microsoft

Cała prezentacja pochodzi z ubiegłorocznych dokumentów i skupiała się na sytuacji ekonomicznej gier, wydawców, rozkładu przychodów i marż na różnych platformach. Jeden slajd porównuje marże i przychody różnych wydawców, pokazując, że Paradox Interactive i CD Projekt mają znacznie niższe przychody niż Ubisoft czy Take Two, ale ich marże zysku są znacznie wyższe.

Cały dokument warty jest przejrzenia, bo daje wgląd nie tylko do analizy dużych graczy, ale i tych mniejszych. Oczywiście jest też odpowiednio zredagowany.

Zobaczymy, jak dalej się rozwinie proces i co podczas niego zobaczymy. Całą prezentację Microsoftu możesz przeczytać tutaj.

Czytaj też: Nintendo zapisuje w kontraktach deweloperów, że ci nie mogą pracować dla Yakuzy

Marcin Krzemień
Marcin Krzemień — kolekcjoner, fascynat gier Indie i niszowych systemów RPG. Pasjonuje się podbojem kosmosu. Prowadzi cykle: Blast from the Past, IndieDev, Supervillain Origins i inne. Znaleźć możecie go na Twitchu jako Redaktor_Krzemien.

    Mogą Ci się spodobać

    Więcej w kategorii Gaming