CyklFilmOd redakcji

Blast From The Past: Logans Run (1976)

-

3 min czytania

Jeden z klasycznych filmów science fiction, który bardzo zapadł mi w pamięci za dzieciaka. Nakręcony na podstawie opowiadania z 1967 roku przedstawił parę pomysłów na dystopijną przyszłość, które możecie znać z innych dzieł.

W filmie przedstawione jest nam, wydawałoby się, utopijne społeczeństwo. Wszyscy żyją we względnym szczęściu i dobrobycie. Społeczeństwo składa się z osób młodych. Każdy na ręku ma wczepiony kryształ, który pokazuje, w jakim wieku jest dana osoba. Aby można było zachować równowagę, każda człowiek w trzydzieste urodziny dobrowolnie poddaje się swego rodzaju eutanazji. Głównym bohaterem filmu jest Logan 5, który należy do tak zwanych Sandmanów, zajmujących się polowaniem na uciekinierów.

Tutaj warto zatrzymać się na chwilę i wyjaśnić trochę bardziej historię. Przede wszystkim jest istotna różnica między opowiadaniem a filmem. Po pierwsze ostateczny wiek życia został wydłużony do 30 lat. Podejrzewam, że to dlatego, że ciężko było znaleźć aktorów przed 21 rokiem życia, a taki wiek był graniczny w książce. Limit lat, które możesz żyć jest także jednym z motywów Incala i Megalex, komiksów spod pióra Alejandro Jodorovskiego

Po drugie zamieniono sposób zabijania ludzi, kiedy dożyją ostatecznego wieku. William F. Nolan (autor) opisał to jako zapadanie w sen przy użyciu narkotyków powodujących szczęście. W filmie wymyślono swego rodzaju karuzelę, co akurat jest strasznym pomysłem, zwłaszcza że to sprawia, iż nazwa poszukiwaczy uciekinierów traci sens.

Niekoniecznie Sandman może być nam znane, bo w naszej kulturze nie występuje ta postać. Sandman to tradycyjna postać w wielu opowiadaniach i książkach dla dzieci. W folklorze skandynawskim mówi się, że w nocy posypuje dzieciom oczy piaskiem, lub kurzem, aby wywołać sen. Piasek lub „sen” w oczach po przebudzeniu jest przypuszczalnym wynikiem pracy Sandmana poprzedniej nocy.

Oznaczałoby to, że Logan przynosi “sen” uciekinierom, to, że wieczny nie ma znaczenia.

W filmie pozostawiono dwa główne wątki z opowiadania, pierwszy, że wszyscy muszą umrzeć w wieku 30 lat. Drugi, że Logan ucieka z Jessicą.

Produkcja i obsada

Jak to zwykle bywa z filmami, tak i ten miał parę przeszkód do przejścia. Największą były próby zmiany scenariusza. Studio jednak obawiało się, że przez zmiany w scenariuszu i opóźnienie w kręceniu filmu, minie popularność science fiction, która była na wysokim poziomie ze względu na 2001: Odyseja Kosmiczna i Planeta Małp.

Koniec końców scenariusz praktycznie od początku napisał David Zelag Goodman, a przejął schede po scenarzyście odpowiedzialnym za Zieloną pożywkę (Soylent Green).

Wcześniej wspomniałem, że w ostatecznej wersji podniesiono wiek, w którym ludzie byli uśmiercani w filmie. Dlatego obsadzenie Michaela Yorka w tej roli było możliwe, bo aktor miał wtedy 33 lata.

Co więcej, w filmie występuje Farrah Fawcett, wtedy jeszcze nie tak popularna, ale jej gwiazda zaczynała błyszczeć jasno. Niedługo po tym filmie otrzymała rolę w Aniołkach Charliego.

Odbiór wśród widzów

W pierwszym tygodniu film zarobił 2,5 miliona dolarów, co na lata 70. było znaczną sumą. Ogólnie w samych Stanach zyski osiągnęły 25 milionów dolarów i pozwoliły studiu MGM wyjść z kryzysu finansowego.

Produkcja spodobała się przede wszystkim młodzieży, pomimo że krytykowała hedonistyczny styl życia.

Sprawdź inne z cyklu:

Blast From The Past: Robot Jox (1990)

Blast from the Past: Willow (1988)

Blast From The Past: Edward Nożycoręki (1990)

Blast From The Past: Predator 2 (1990)

Marcin Krzemień
Marcin Krzemień — kolekcjoner, fascynat gier Indie i niszowych systemów RPG. Pasjonuje się podbojem kosmosu. Prowadzi cykle: Blast from the Past, IndieDev, Supervillain Origins i inne. Znaleźć możecie go na Twitchu jako Redaktor_Krzemien.

    Mogą Ci się spodobać

    Więcej w kategorii Cykl